Повежимо се боље – мото је овогодишњег обележавања Европске недеље мобилности.

У Србији, 25 градова и општина учествује у Европској недељи мобилности приређујући пешачки дан без аутомобила, промоцију повезаности брзом железницом, вожње бициклом, ролерима, електричним возилима, радионице, изложбе, и друге манифестације.

До сада је широм Европе регистровано преко 2.600 градова и општина и 650 акција других организација као што су школе, невладине организације и компаније.

“Сваки град има своје специфичности, а најбоља решења су она која најбоље служе грађанима. Ове године око 3.000 градова и општина из више од 40 земаља учествује у Европској недељи мобилности, демонстрирајући посвећеност бољој инфраструктури и саобраћајним услугама за боље повезивање грађана, у самим градовима, али и са регионима, и остатком Европе”, рекла је комесарка ЕУ за саобраћај, Адина Валеан.

Манифестација има за циљ подстицање немоторизованих видова превоза у градовима и промоцију здравих начина кретања без негативног утицаја на животну средину, па је овогодишња тема „Боља повезаност“ праћена слоганом „Крећимо се квалитетније“. Национални координатори активности током Европске недеље мобилности 2022. у Србији су Стална конференција градова и општина (СКГО) и Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

У Београду се у току целе недеље мобилности организују интерактивне промотивне активности уз учешће заинтересованих грађана. Промовисаће се повезаност између Београда и Новог Сада брзим возом Соко, нове бициклистичке стазе, нова ЕКО 2 аутобуска линија на електрични погон, прва целина линијског парка и урбана мобилност у Блоку 19а – активност која се реализује у сарадњи са Делегацијом ЕУ у Србији.

Градови и општине из Србије учествују у овој важној Европској кампањи од њеног оснивања, 2002. године. Рекордер је Нови Сад са 18 учешћа, следе га Ниш са 17 и Београд са 14. Крушевац је до сада учествовао 12 пута а 2019. је био добитник вредне награде Европске недеље мобилности. У финалном избору у конкуренцији већих општина, Крушевац је изборио победу испред пољског града Вроцлава и Ретимна у Грчкој.

Након манифестације која траје од 16. до 22. септембра, грађанима остају трајна унапређења саобраћајне инфраструктуре – нове бициклистичке стазе, уређени пешачки прелази, зоне без аутомобиле, прилази за особе са инвалидитетом, мере за регулисање брзине и безбедности саобраћаја, као и друга паметна решења корисна за ефикасније кретање уз смањен утицај на животну средину. Ове недеље мобилности седам општина ће остварити трајна унапређења – Београд, Чајетина, Ниш, Ужице, Крушевац, Пирот и Сомбор.

Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре потписало је уговоре о додели подстицајних средстава за унапређење одрживе урбане мобилности са Нишом и Алексинцом. Средства су опредељена кроз акциони план за спровођење Националне стратегије одрживог урбаног развоја. Град Ниш ће уговором добити два милиона динара, Алексинац милион, а средства ће бити утрошена на унапређење бициклистичке инфраструктуре у оба места.

Европска недеља мобилности је одлична прилика да се локалне заједнице удруже и дискутују о различитим аспектима мобилности и квалитету ваздуха, да потраже иновативна решења за смањење коришћења аутомобила, да испробају нова технолошка и планска решења. Кампања даје грађанима прилику да истраже нове могућности за коришћење градских улица и да експериментишу са практичним решењима која доприносе решавању значајних питања за градове, попут загађења ваздуха.

Европска недеља мобилности је водећа кампања за подизање свести о одрживој урбаној мобилности. Кампања промовише промене у понашању у корист активне мобилности, јавног саобраћаја, и других чистих и интелигентних саобраћајних решења.

Главни догађај се сваке године одржава од 16-22. септембра, кулминирајући са популарним даном без аутомобила. Локалне власти се охрабрују да у току главног догађаја планирају иновативне мере, промовишу нову инфраструктуру и технологије, мере квалитет ваздуха, и прикупљају повратне информације од грађана.

Сваке године је све више градова и општина учесника, па је са својом великим медијском атрактивношћу кампања нашироко препозната као водећа снага ка одрживој урбаној мобилности у Европи и шире.

Извор: Europa.rs